Knelpunten

Knelpunten

Bedragen x € 1.000

Omschrijving

Progr.

2022

2023

2024

2025

2026

Een goede basis voor onze inwoners:

Subsidie Gymlokaal Ederveen

1

35

35

35

35

35

Zwembad

1

200

-

-

-

-

Aanvullend krediet CSG Streek

1

-

-

-

35

35

Huisvesting Ana Upu

2

41

26

26

26

26

Uitwerking visie BWD-huizen

2

50

238

238

238

238

Regio Food Valley

4

180

-

-

-

-

Brandweerkazerne Otterlo

6

50

-

-

-

-

Dorpsstraat Lunteren

7

63

-

-

-

-

Zeeheldenbuurt - Bloemenbuurt

7

-

5

24

50

155

Kolkakkerbuurt

7

-

10

33

33

32

Basis op orde - intern:

Beheerplannen openbare ruimte

7

150

290

-

-

-

Achterstallig onderhoud openbare ruimte

7

1.250

-

-

-

-

Confrontatiesoftware LV WOZ

8

95

40

40

40

40

Energielasten

8

150

150

-

-

-

Beveiligingssoftware

8

125

85

85

85

85

Microsoft licenties

8

45

45

45

45

45

Microsoft licenties - dekking prijscompensatie

8

-45

-45

-45

-45

-45

Logmanagement

8

20

5

5

5

5

Logmanagement - dekking trap-op-trap-af bedrv.

8

-20

-5

-5

-5

-5

Verduurzaming vastgoed - Friso warmtenet

8

15

60

-

-

-

Verduurz. vastgoed - Friso warmtenet - dekking VG

8

-15

-60

-

-

-

Verduurzaming vastgoed - Stationsweg 109 label C

8

-

26

26

26

26

Prijscompensatie

8

3.075

100

100

100

100

Realisatiekracht en organisatie

8

1.500

pm

pm

pm

pm

Het realiseren van ambities:

Food

4

100

-

-

-

-

Landelijk gebied

5

470

-

-

-

-

Beheerplannen natuurgebieden

7

108

-

-

-

-

Verduurzaming vastgoed - Gymzaal Platanenweg

8

-

9

9

9

9

Totaal

7.642

1.014

616

677

781

 

Programma 1

Subsidie gymlokaal Ederveen
In 2021 is het nieuwe scholencomplex met gymzaal in Ederveen opgeleverd, financieel afgewikkeld en de kostprijsdekkende huur voor het gymlokaal vastgesteld. Deze kostprijsdekkende huur wordt doorbelast aan de exploitant Sportservice Ede die daarvoor subsidie ontvangt. De kostprijsdekkende huur is, mede door de gestegen bouwkosten, hoger dan de subsidie die in eerste instantie beschikbaar is gesteld. Wij stellen u voor om de subsidie met € 35.000 te verhogen.

Zwembad
Op 26 oktober 2021 heeft het college kennisgenomen van het Scenario- en haalbaarheidsonderzoek uitbreiding overdekt zwemwater en opdracht gegeven om binnen de financiële kaders verdiepend onderzoek te doen naar inpassing op twee locaties (namelijk bij het bestaande zwembad de Peppel of bij de van der Knaaphal) en om medio 2022 te komen met een investeringsvoorstel. Het logische moment voor de besluitvorming over de investering voor een nieuwe overdekte zwemlocatie is om deze te betrekken bij de uitwerking van nieuw beleid in de Programmabegroting 2023-2026. Verdiepend onderzoek leert dat gerichte uitwerking vanuit een architect vereist is, om een goede afweging te kunnen maken tussen de locaties. Zonder een goede inhoudelijke inpassingsstudie is de keuze tussen beide locaties niet weloverwogen te maken. Het maken van deze uitwerking is tevens noodzakelijk om met een goed uitgewerkt plan toe te werken naar een investeringsbeslissing. Dit leidt tot extra kosten waarvoor geen dekking is en die eerder niet voorzien zijn. Wij stellen u voor om nu reeds een voorbereidingsbudget beschikbaar te stellen van € 200.000 voor de noodzakelijke kosten van de ontwerpstudies voor de te kiezen locatie in de aanloop naar een go/no go beslissing op de totale investering

Aanvullend krediet CSG Streek
De aanbesteding voor de vervangende nieuwbouw is afgerond. De totaalkosten voor de investering komen € 1 miljoen hoger uit en bedragen totaal € 32 miljoen waarvan € 29 miljoen te dekken door de Gemeentelijke bijdrage en € 3 miljoen door Het Streek. In deze raming is rekening gehouden met een post onvoorzien/met prijsvast tot einde werk (=oplevering). Op 2 juni 2022 heeft uw Raad via een separaat raadsvoorstel al een besluit genomen over het beschikbaar stellen van het aanvullende krediet. De bijbehorende kapitaallasten ad € 35.000 worden middels een begrotingswijziging behorende bij dit document in de meerjarenraming verwerkt.

Programma 2

Huisvesting Ana Upu
Stichting Ana Upu organiseert activiteiten voor de jeugd, volwassenen en ouderen om de sociale samenhang van de Molukse gemeenschap in stand te houden en te verbeteren. Om de relatie met de omringende Nederlandse samenleving te bevorderen zijn deze activiteiten voor iedereen toegankelijk en niet alleen specifiek voor de Molukse gemeenschap. De stichting opereert vanuit zijn buurthuis in Lunteren.
Om de activiteiten vanuit de bestaande locatie voort te kunnen blijven zetten, is gezocht naar een duurzame oplossing rond een knelpunt in de exploitatie van het vastgoed. Hiervoor is eenmalig in 2022 een bedrag benodigd van € 41.000 en structureel € 26.000.

Uitwerking visie BWD-huizen
In februari 2022 is, na een intensief en participatief traject, de visie BWD-huizen vastgesteld door het college. Om de BWD-huizen een krachtige positie te geven en ze te behouden voor hun belangrijke functie binnen de sociale basis is extra ondersteuning noodzakelijk qua menskracht en middelen.
Wij stellen u voor om voor 2022 en 2023 e.v. respectievelijk € 50.000 en € 238.000 beschikbaar te stellen.

Programma 4

Strategische agenda Regio Food Valley
De gemeente Ede is onderdeel van de gemeenschappelijke regeling Regio Food Valley. Middels een jaarlijkse bijdrage op basis van inwoneraantal wordt bijgedragen aan: (1) de financiering van het Regio Kantoor, (2) het mobiliteitsfonds en (3) de uitvoering van de strategische agenda. De bijdrage voor het Regio Kantoor en het Mobiliteitsfonds zitten op dit moment voldoende in de gemeentelijke begroting. Voor de bijdrage aan de strategische agenda geldt dat dit afgelopen jaren uit incidentele middelen is betaald, onder meer het investeringsimpulsfonds. Voor de volgende programma's binnen de Strategische Agenda worden structurele middelen gevraagd: (3a) Voeding voor gezond leven (food) € 84.000, (3b) Human Capital € 65.000 en (3c) Innovatie Clustervorming € 31.000.
Wij stellen u voor om voor 2022 € 180.000 beschikbaar te stellen en de structurele middelen bij de komende programmabegroting integraal af te wegen.

Food
De borging van alle onderdelen van de opgave Food in het reguliere beleid is nagenoeg afgerond. In de programmabegroting van 2021 werd uitgesproken dat ‘naar verwachting in 2022 bij de meerjarenbeleidsvisie een beroep wordt gedaan op een extra impuls om samen met Rijk en nationale stakeholders de vervolgstappen te zetten in het realiseren van een gezonde voedselomgeving, specifiek rond het stationsgebied’.
Voor de ambities op gezond en duurzaam voedsel voor iedereen en landelijk gebied als proeftuin is vanaf 2022 structureel € 200.000 begroot (besluitvorming PPN 2020-2023). Daarnaast is voor 2022 en 2023 incidenteel € 90.000 beschikbaar gesteld voor de regionale verplichting in het Voedsel- en Eiwittransitieprogramma (besluitvorming PB 2022-2025). Om startups en bedrijfsleven, zowel lokaal als nationaal, te interesseren voor de uitvoering van concrete activiteiten rondom foodinnovatie zijn echter geen middelen beschikbaar. Wij stellen u voor om € 100.000 beschikbaar te stellen. Met deze middelen worden de randvoorwaarden geschapen op grond waarvan innovatieve foodondernemers durven in te stappen in het komen tot nieuwe businessmodellen die bijdragen aan een gezonde en duurzame voedselomgeving in Ede. In 2022 in het gehele stationsgebied (station en omgeving) wordt dan een zichtbare stap gezet om tot een ander, gezond en lokaal voedselaanbod in de publieke ruimte te komen en daarmee impact te realiseren voor inwoners.

Programma 5

Landelijk gebied
Het Rijk stelt € 25 miljard beschikbaar voor het Nationaal Programma Landelijk Gebied. Een ongekende financiële impuls komt op Ede/FoodValley af. Om hierop voorbereid te zijn is het noodzakelijk om nu al te starten en met de noodzakelijke werkzaamheden te beginnen. Wij stellen voor om gezien de voortgang voor 2022 € 470.000 beschikbaar te stellen.
In deze opgave kunnen we als gemeente kiezen voor een hele actieve rol (intensief) of juist een hele terughoudende rol (extensief). Gezien het belang voor Ede en haar bevolking willen we in ieder geval nu al starten. Wanneer daadwerkelijk meer bekend is over de middelen (inclusief voorwaarden) dan kunnen we opnieuw een afweging maken.

Programma 6

Brandweerkazerne Otterlo
De brandweerpost Otterlo voldoet niet meer aan de Arbo-normering en de functionele- en bouwtechnische eisen. Een brandweerpost in Otterlo is en blijft noodzakelijk om een goede dekking van brandweerzorg in Otterlo en de regio te waarborgen. Gelet op de wettelijk en bestuurlijk gestelde eisen met betrekking tot de opkomsttijden, dient de nieuwe brandweerpost op de huidige locatie of in de directe omgeving te worden gehuisvest.
In de Programmabegroting 2022-2025 is aangegeven dat dit jaar er een keus gemaakt gaat worden voor de precieze locatie van de nieuwe brandweerpost in Otterlo. Op dit moment is hier een werkgroep mee bezig, met deelneming vanuit RO, Vastgoed, Veiligheid en de VGGM. Op korte termijn komt vanuit deze werkgroep één of twee voorkeurslocaties. Deze locaties worden op haalbaarheid onderzocht. Te denken valt aan de volgende onderzoeken: ecologisch onderzoek, milieuonderzoek, geluidsonderzoek, archeologisch onderzoek en hydrotechnisch onderzoek. Wij stellen u voor om hiervoor eenmalig € 50.000 beschikbaar te stellen. Streven is om in 2022 een definitieve locatie vast te laten stellen, zodat in 2023 een krediet kan worden aangevraagd voor ontwerp en bouw van de nieuwe brandweerpost Otterlo.

Programma 7

Dorpsstraat Lunteren
In 2006 is de Dorpsstraat in Lunteren gereconstrueerd. Bij deze reconstructie zijn verhoogde parkeerstroken aangelegd met schuine overrijdbare natuursteen banden. Deze banden zijn door de jaren heen glad geworden en met regelmaat raken fietsers en voetgangers gewond doordat ze over de schuine zijde onderuitglijden.
In de raadsvergadering van 11 november vorig jaar is een motie over bovenstaande situatie behandeld door het college. Het college heeft met de raad afgesproken dat er maatregelen worden getroffen om de stroefheid van de natuursteen te verbeteren. Deze maatregelen zijn uitgevoerd maar hebben helaas niet het gewenste effect behaald. De kans op ongevallen (en schadeclaims) is hierdoor niet afgenomen. Om de kans op ongevallen te verkleinen is het noodzakelijk om de bestaande banden te vervangen. Wij stellen u voor om € 63.000 beschikbaar te stellen voor deze vervanging.

Zeeheldenbuurt - Bloemenbuurt
De pilotprojecten Zeeheldenbuurt en Bloemenbuurt worden op een integrale wijze aangepakt waarbij de opgaven zoveel als mogelijk in gezamenlijkheid en gelijktijdig worden uitgewerkt en uitgevoerd. Niet alleen vanuit de betrokken vakdisciplines en gemeentelijke opgaven, maar als integrale wijkaanpak in samenwerking, afstemming en participatie met alle betrokken partijen en bewoners. Dit heeft als doel om de straat slechts één keer open te breken en zowel de ondergrond als de bovengrond opnieuw in te richten, zodat de wijk op een toekomstbestendige en duurzame wijze wordt aangepakt en in de komende 15 tot 20 jaar geen werkzaamheden nodig zijn.
De huidige begroting is enkel gebaseerd op de beheeropgave van de openbare ruimte en riolering. In deze budgetten is geen rekening gehouden met (de voorbereiding van) omvangrijke, integrale herinrichtingsopgaven en de extra kosten van een participatieproces (EPA). In de begroting van de gemeentelijke programma’s (zoals biodiversiteit, energietransitie, klimaatadaptatie) is ook geen rekening gehouden met projecten die voorzien in een integrale wijkaanpak. Deze programma’s bieden dan ook geen financiële ruimte om een bijdrage te doen in onderstaande opgaven van de Zeeheldenbuurt en Bloemenbuurt zonder dat dan andere doelen, ambities en opgaven geen doorgang kunnen vinden. De projecten Bloemenbuurt en Zeeheldenbuurt zijn een pilot voor de integrale wijkaanpak om te onderzoeken of in de toekomst investeringsgelden voor deze programma’s dienen te worden aangevraagd. Op dit moment hebben de programma’s alleen uitvoeringsbudget (exploitatiebudget) ter beschikking.
Wij stellen voor om een extra krediet van € 2.220.000 voor de Zeeheldenbuurt en een (extra) krediet van € 1.290.000 voor de Bloemenbuurt beschikbaar te stellen inclusief de bijbehorende kapitaallasten.
Het krediet Zeeheldenbuurt is verdeeld over de jaren 2022 (€ 200.000), 2023 (€ 650.000), 2024 (€ 950.000) en 2025 (€ 420.000). Het krediet Bloemenbuurt is als volgt verdeeld: 2022 (€ 100.000), 2023 (€ 400.000), 2024 (€ 540.000) en 2025 (€ 250.000).

Kolkakkerbuurt
In de raadsmemo d.d. 31-05-2022 bent u geïnformeerd over de meerkosten van het project Kolkakkerbuurt. In deze buurt vernieuwt de woningstichting 163 woningen en vindt herstructurering van de openbare ruimte plaats. Bij de voorbereidingen van het woonrijp maken is er een tekort op dit project geconstateerd van in totaal € 775.000. Wij stellen u voor een aanvullend krediet van € 775.000 beschikbaar te stellen. Het verwachte bestedingspatroon is als volgt: 2022: € 575.000 en 2023: € 200.000.

Beheerplannen openbare ruimte
In het databeheer en de beheerplannen van de openbare ruimte is sprake van achterstanden.
Om goede beheerplannen te kunnen schrijven is het nodig om te beschikken over actuele data. Niet alle onderdelen in de openbare ruimte zijn (volledig) gedigitaliseerd in een beheersysteem of nog niet op beheerkwaliteit beoordeeld.
Wij willen in 2 jaar deze inhaalslag maken. Wij stellen u voor om voor 2022 en 2023 respectievelijk € 150.000 en € 290.000 beschikbaar te stellen, zodat we kunnen beschikken over up-to-date data en beheerplannen.

Beheer openbare ruimte - achterstallig onderhoud
In het beheer van de openbare ruimte zien we twee bewegingen: daar waar sprake is geweest van vervanging is sprake van hoge kwaliteit, daarentegen zien we ook de gebieden met matige/slechte kwaliteit toenemen. Dit laatste kan een gevolg zijn van terugloop als gevolg van toekomstige vervanging, maar ook een factor als klimaat speelt hierbij een rol. De achterstand zien we terug zowel op Grijs (wegen, voet- en fietspaden) als op Groen (plantsoenen, bomen en struiken). Vanwege de vele ruimtelijke ontwikkelingen in Ede en de impact die dit gaat hebben op de veiligheid en de bereikbaarheid van Ede, is het onmogelijk om deze achterstand in één jaar in te lopen. Wij stellen voor om voor 2022 een bedrag van € 1,25 miljoen beschikbaar te stellen. Bij de programmabegroting leggen wij een voorstel aan u voor om naast de resultaten 'Grijs' ook de resultaten ‘Groen’ voor resultaatbestemming af te wikkelen via de reserve Groot onderhoud openbare ruimte, zodat vertraging niet leidt tot vrijval van budget en mogelijk nieuwe achterstanden worden gecreëerd.

Beheerplannen natuurgebieden
De gemeenteraad heeft in februari 2022 de uitgangspunten (Deel A) van het Beheerplan Natuurgebieden vastgesteld. Het plan geeft de kaders voor het beheer van de natuur die de gemeente Ede in eigendom heeft voor de periode 2023 - 2034. Het beheer is gericht op het herstel van de natuur en het versterken van de biodiversiteit. Het plan wordt in 2022 uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma (Deel B). Hierin worden per deelgebied de noodzakelijke beheermaatregelen uitgewerkt. Het grootste deel van onze natuurgebieden is gelegen binnen Natura 2000. Dit is een Europees netwerk van beschermde gebieden met bijbehorende doelstellingen. Als terreineigenaar hebben we de verantwoordelijkheid om deze doelstellingen te behalen. De natuur staat onder druk en er is grote inspanning nodig om de natuur te herstellen en vervolgens te kunnen versterken. Om de doelstellingen te kunnen behalen is het voorgestelde beheer en herstel noodzakelijk.
Wij stellen voor om voor 2022 een bedrag van € 108.000 beschikbaar te stellen, vooruitlopend op de besluitvorming voor 2023 e.v. bij de programmabegroting.

Programma 8

Confrontatiesoftware Landelijke voorziening WOZ
Twee ontwikkelingen maken dat nieuwe functionaliteiten aan de belastingsoftware moeten worden toegevoegd: de WOZ-administratie bij de gemeente en die van de LV WOZ moeten 1:1 aansluiten, daarnaast is de Wet toegankelijkheid burger/bedrijvenportal van kracht geworden.
Wij stellen u voor om voor 2022 een bedrag van € 95.000 (inclusief incidentele kosten) beschikbaar te stellen en voor de volgende jaren € 40.000.

Energielasten
Onze energiecontracten (elektra, gas en warmte) voor de gemeentelijke gebouwen hebben een looptijd tot
1-1-2024. Om de energielasten te beperken, gaan we over op een nieuw inkoopsysteem: zelflevering. Dit systeem heeft een aantal voordelen: sluit beter aan bij onze duurzame ambities, relatief lagere energietarieven en betere benutting van het elektriciteitsnet. Om dit systeem goed in te regelen is het nodig om hier mee te oefenen. Een deel van ons energiecontract wordt eerder omgezet naar dit nieuwe model. Consequentie is dat we nu hogere kosten maken omdat we de huidige energietarieven moeten hanteren. Deze inregelkosten worden ruimschoots terugverdiend in de jaren na 1-1-2024.

Beveiligingssoftware
Met de toenemende cybercriminaliteit wordt de beveiliging van onze gegevens en systemen steeds belangrijker. Daarnaast worden ook door externen hogere eisen gesteld aan de uitwisseling van gegevens. Berichten over datalekken, gijzeling van gegevens e.d. zijn helaas geen uitzondering meer.
Op verschillende onderdelen van onze 'beveiligingshuishouding' zijn we genoodzaakt om te investeren. Wij stellen u voor de kosten voor aanschaf/implementatie (€ 125.000) en exploitatie (€ 85.000) beschikbaar te stellen.

Microsoft licenties
Gedurende 2022 wordt een aanbesteding uitgevoerd voor Microsoft-licenties voor vier jaar. Deze aanbesteding heeft direct effect op de jaarlijkse kosten vanaf 2022. Doorvoering van een prijsstijging van Microsoft van 25% in combinatie met een wijziging van het benodigde type licenties leidt tot € 45.000 jaarlijkse meerkosten. Wij stellen u voor € 45.000 beschikbaar te stellen en deze kosten te dekken uit de stelpost prijscompensatie.

Logmanagement
Informatiesystemen schrijven allerlei gebeurtenissen zoals het starten of stoppen van modules en het raadplegen of muteren van gegevens weg in logbestanden. Deze bestanden zijn onmisbaar om bij een beveiligingsincident uit te zoeken wat er precies is gebeurd of geraakt. Daarbij krijg je meestal pas een goed beeld als je verschillende van deze bestanden van verschillende systemen kan combineren. We willen een centrale voorziening inrichten om deze logbestanden te bewaren en onderzoeken. Wij stellen u voor de kosten voor aanschaf/implementatie (€ 20.000) en exploitatie (€ 5.000) ten laste te brengen van de trap-op-trap-af middelen bedrijfsvoering.

Verduurzaming vastgoed - Friso warmtenet
Conform de Transitievisie Warmte van de gemeente Ede wordt de Frisokazerne aangesloten op het warmtenet. Aansluiting op het warmtenet betekent dat de huidige cv ketels niet meer vervangen hoeven worden. De bedragen die voor vervanging zijn gereserveerd in de voorziening van Vastgoed kunnen worden ingezet om de aansluiting op het warmtenet te bekostigen. Echter de kosten van de eenmalige aansluiting bedragen meer dan het bedrag in de voorziening. Wij stellen u voor om het ontbrekende budget van € 75.000 (2022: € 15.000 en 2023: € 60.000) beschikbaar te stellen en dekking hiervoor wordt gevonden binnen het geheel van Vastgoed.

Verduurzaming vastgoed - Stationsweg 109
Per 1 januari 2023 moet een kantoorgebouw minimaal energielabel C hebben. Voldoet het gebouw dan niet aan de eisen, dan mag het per 1 januari 2023 niet meer als kantoor worden gebruikt. Aan de Stationsweg 109 worden door de gemeente langjarig kantoorruimtes verhuurd aan diverse welzijnsorganisaties. Dit gebouw is een voormalig kazernegebouw uit 1930 met energielabel G en voldoet hiermee niet aan de eisen. Het gebouw zou in eerste instantie op het warmtenet aangesloten worden waardoor aan de minimale eis van label C voldaan zou gaan worden. Echter het MPD heeft een wijziging aangebracht in haar tracé waardoor aansluiten niet meer mogelijk is. Diverse aanpassingen zijn al doorgevoerd, om echter aan de eisen van energielabel C te voldoen is onder meer het aanbrengen van spouwmuur- en dakisolatie noodzakelijk.
Wij stellen voor een krediet van € 410.000 beschikbaar te stellen plus de bijbehorende kapitaallasten.

Verduurzaming vastgoed - Gymzaal Platanenweg
De renovatie van de gymzaal Platanenweg in Bennekom wordt momenteel ‘. Voor deze renovatie is budget beschikbaar voor de functionele verbetering van deze gymzaal waardoor de levensduur van de gymzalen met 20 jaar wordt verlengd. Hierbij worden ook duurzaamheidsmaatregelen toegepast zoals LED-verlichting en zonnepanelen uit het bestaande duurzaamheidsbudget. Maar met deze ingrepen is de gymzaal nog niet energieneutraal. Wij stellen u voor aanvullend € 150.000 extra beschikbaar te stellen (plus de bijbehorende kapitaallasten). Hiermee wordt deze gymzaal ook energieneutraal gemaakt en besparen we een extra 1% CO2 (op het totaal). Als deze ingrepen nu niet gedaan worden schuift dit door naar een volgend natuurlijk moment van vervanging over 20 jaar.

Prijscompensatie
Door recente economische ontwikkelingen alsmede de oorlog in Oekraïne is er sprake van excessieve prijsstijgingen. Deze prijsstijgingen hebben kostenstijgingen voor ons als organisatie tot gevolg. Allereerst wordt ingegaan op aantal oorzaken van deze prijsstijgingen:
Vanwege de na-ijlende gevolgen van de coronapandemie en lagere marktverwachtingen is nog steeds sprake van lagere productiecapaciteit.

  • Importheffingen, op onder andere hout en staal, hebben een prijsopdrijvend effect.
  • Door de wereldwijde dislocatie van containers zijn vervoerskosten nog steeds hoog.
  • Als gevolg van de oorlog in Oekraïne zijn de energie- en brandstofkosten sterk toegenomen. Daarnaast is sprake van onzekerheden rondom de levering van hout, graan en technologische materialen.

Om de gevolgen voor ons als organisatie inzichtelijk te krijgen, is organisatie breed geïnventariseerd wat de gevolgen zijn voor het lopende begrotingsjaar 2022. Hierbij is het uitgangspunt geweest om prijsstijgingen op te nemen waarvan we het effect met redelijke mate van zekerheid kunnen inschatten. Gezien de onzekerheden in de huidige economische situatie moeten we ervan uitgaan dat de gevolgen van de prijsstijgingen de komende periode sterk kunnen blijven wijzigen. Een soortgelijke inventarisatie wordt voor de Programmabegroting 2023-2026 herhaald waarbij we ook de gevolgen voor 2023 in kaart brengen.

Het totale effect voor de exploitatie bedraagt € 2,1 miljoen. De (financiële) gevolgen worden hieronder per onderwerp toegelicht.

Cultuur   € 110.000 N
De subsidiebedragen voor culturele instellingen zijn gebaseerd op indexatie percentages. Op basis van de substantiële stijging van onder andere de energielasten verwachten we dat de instellingen geconfronteerd worden met een nadeel van € 110.000.

Sport   € 290.000 N
In het geval van de subsidies voor sport ontstaat hoofdzakelijk druk door de stijging van de exploitatielasten als gevolg van hogere energielasten. Vooral in het geval van de binnen- en buitenzwembaden zijn de gevolgen van de hogere energielasten substantieel. Dit zorgt voor een nadeel van € 290.000.

Leerlingenvervoer   € 30.000 N
Voor de indexering van kosten van vervoerders wordt gebruikt gemaakt van de zogenoemde NEA-index. Op basis hiervan stijgen de lasten voor 2022 met € 30.000.

Openbare ruimte   € 1.480.000 N
De prijsstijgingen werken ook door in de werkzaamheden in de openbare ruimte. Dit omdat de in de inleiding benoemde oorzaken met name een groot effect hebben op materialen die benodigd zijn voor de bouw maar ook voor het onderhoud. Hierdoor stijgen de lasten met € 1.480.000.

Vastgoed   € 80.000 N
Voor de vastgoedportefeuille is eveneens sprake van diverse prijsstijgingen. Onderhoudskosten, zoals schilderwerk, nemen toe. Daarnaast worden de huren van aangehuurde panden die gebaseerd zijn op indexcijfers ook verhoogd. Hierdoor stijgen de lasten met € 80.000.

Stijging kapitaallasten vanaf 2023   € 100.000
Vanwege de prijsstijgingen in de bouw moeten verschillende kredieten worden verhoogd omdat de projecten niet voor het aangevraagde krediet uitgevoerd kunnen worden. Ook reeds aanbestede contracten kunnen in geval van excessieve prijsstijgingen opengebroken worden waardoor er een heronderhandeling moet plaatsvinden. Projecten die dit jaar afgerond en geactiveerd worden, leiden in 2023 tot kapitaallasten. Op basis van de hogere kredietbedragen nemen de verwachte kapitaallasten met € 100.000 toe. In de bijlage treft u een overzicht aan van de betreffende kredieten. Zoals aangegeven vindt bij de programmabegroting opnieuw een inventarisatie plaats, waarbij voor de kredieten wordt gekeken naar de projecten die in 2023 e.v. tot een afronding komen. Hierbij komen ook de projecten Spoorzone en Parklaan aan de orde.

Grondzaken - lager resultaat   € 215.000 N
Grondzaken - aanvullende dotatie voorziening negatieve plannen   € 1.085.000 N
Net als bij de openbare ruimte is ook voor de grondexploitaties sprake van een substantieel effect als gevolg van de prijsstijgingen. Het is onduidelijk in hoeverre deze prijsstijgingen mogelijk ook in de toekomst gaan leiden tot hogere opbrengsten. Momenteel betekent dit dat het resultaat met € 215.000 afneemt en dat daarnaast € 1.085.000 moet worden gestort in de voorziening negatieve plannen. Deze aanvullende storting is benodigd omdat de hogere lasten zich voordoen in grondexploitaties met een negatief resultaat.
Het totale effect van € 1.300.000 wordt meegenomen in de MPG Lite bij de Programmabegroting 2023-2026. Aangezien de aanvullende dotatie aan de voorziening negatieve plannen meteen dient te worden verwerkt, wordt deze begrotingswijziging in deze Voorjaarsbrief meegenomen.

Realisatiekracht en organisatie                        € 1.500.000 N
Een adequaat ingerichte en toegeruste ambtelijke organisatie is van belang voor het uitvoeren van de wettelijke taken en reguliere dienstverlening.
De gemeente Ede heeft lange tijd met een zeer efficiënt ingerichte organisatie het werk kunnen doen. Maar gezien de schaalsprong, de snelle groei van Ede, de snel veranderende context waarin de gemeente zich begeeft en de grote maatschappelijke opgaven die voor liggen, ervaren we dat de realisatiekracht van onze organisatie steeds verder onder druk komt te staan. We werken daarom toe naar een toekomstbestendige organisatie en versterken daar waar nodig. 
De komende maanden wordt hier, mede aan de hand van een uitgevoerde benchmark naar omvang en taken van de organisatie, nader invulling aan gegeven. Bij de programmabegroting komen wij hierop bij u terug.
In afwachting hiervan zien we de noodzaak om vooruitlopend hierop nu al een bedrag van € 1,5 miljoen beschikbaar te stellen voor structurele maatregelen op taakvelden waar de urgentie hoog is.

Deze pagina is gebouwd op 06/27/2022 14:38:21 met de export van 06/07/2022 11:04:26